Forsikring

Nå vet ikke jeg helt hvordan norske forsikringsselskaper deler inn ulike tilbud, men her i Praha kjøper vi reiseforsikring som de kaller ‘sport’. Dette er ikke en dyr forsikring, vi kjøper den med kredittkort på net og sommeren 2012 skulle det vise seg å være en god investering. Vi kom nemlig ut for storm.

Vi var klare over at stormen skulle komme, men så kom den altså et døgn for tidlig. Det var første dagen og vi la ut fra Biograd på ettermiddagen. Målet var å komme oss nordover på utsiden av en lang øy og frem til en meget godt skjult bukt som på folkemunne går under navnet Karibien. Etter et lite badestopp seilte vi så nordover og i det skumringen la seg så vi lynene som hamret horisonten forran oss. Det var ikke noe annet å gjøre enn å fortsette mot målet. Vi kunne ikke snu da vinden som kom var av den typen de kaller Bora. Bora er en vind som treffer fjellene høyt oppe og raser nedover og ut på sjøen igjen. Det er altså verre innaskjærs enn utaskjærs i slik vind. Vi fikk senere høre at vi var den siste båten som slapp ut av havnen før de stengte den.

Nå hadde det seg slik at vi hadde med oss en kar (Zdenek) som aldri hadde vært på sjøen før, han hadde faktisk aldri sett havet! Ut over kvelden blåste det kraftig opp, vi lå ganske rett på bølgene og båten hoppa og slo verre og verre. Zdenek var ikke redd, men kroppen hans reagerte uforutsett og kraftig. Musklene hans låste seg i kramper og ansiktet ble blekere og blekere. Til slutt falt han inn i en slags sjokktilstand og ble liggende urørlig i armene til min ektefelle.

Ut på natten kom vi oss frem til målet og fikk ankret opp i rolig vann. Dagen etter badet vi og vasket båten (innvendig 🙂 og på ettermiddagen la vi ut i retning Velky Losjin. Vi trodde det var over, men det viste seg å skulle bli verre.